torsdag 6 december 2012

Uefa och mästerskapen

Idag har tydligen det Europeiska fotbollsförbundet (Uefa) fattat ett svårbegripligt beslut om att från 2020 upphöra med sammanhållna mästerskap utan istället sprida ut mästerskapsmatcherna till upp till 10-15 länder. Jag förstår inte hur man tänker. Den kritik som Aftonbladets fotbollsexpert Erik Niva formulerar delar jag helt. Niva skriver bland annat så här: " Jag tror mycket väl att detta med ett utspritt EM kan vara den sämsta idé som Uefa någonsin har klubbat igenom." Precis så är det. Hur många EM har man inte följt. Mästerskapskänslan kommer oavsett om man följer matcherna på plats eller i TV soffan. Istället blir det nu en rad av enskilda fotbollsmatcher som kan spelas 100 mil från varandra. Tydligen räknar Uefa med att dra in mer pengar på detta sätt. Men priset kan bli dyrköpt, tror jag. Intresset för turneringen som sådan riskerar att falla stort! Jag hoppas nu att fotbollsvänner runt om i Europa markerar sitt missnöje med beslutet och arbetar för att ändra det!

Inga kommentarer: