onsdag 1 maj 2013

Första maj!

Jag har varit i Mjölby och pratat på första maj! Kvarnparken är en fantastisk vacker miljö att hålla tal i. Jag tog upp flera olika teman. Temat för årets första maj är Jobb och framtidstro. Vi har en borgerlig regering som misslyckats med att bekämpa arbetslösheten. Arbetslösheten är över 8 %. Antalet långtidsarbetslösa har nästa tredubblats under Reinfeldts tid vid makten och ungdomsarbetslösheten är över 25%. Jag pekade på att vi socialdemokrater ställt ut ett tydligt mål. Sverige ska mellan 2014 och 2020 öka antalet människor som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att vi når lägst arbetslöshet i EU. Detta är en klassisk klok socialdemokratisk politik! Vi ska visa regeringen Reinfeldt vad som menas med en verklig arbetslinje. Jag tog upp flera av de förslag som vi presenterat. Det handlar om en ny näringslivspolitik, stimulera den inhemska efterfrågan och skapa en arbetsmarknadspolitik värt namnet.FAS 3 måste avvecklas så fort det bara går. Vi socialdemokrater har bestämt oss för att bekämpa och lösa utmaningen med den höga ungdomsarbetslösheten. Vi presenterar vår 90-dagars garanti som innebär att individuella insatser ska möjliggöras ifrån första dagen av arbetslöshet och att alla unga ska garanteras utbildning, praktik eller jobb inom 90 dagar. Jag tog upp skolan i mitt tal där misslyckandet inom skolpolitiken- med sjunkande kunskapsresultat är ett ansvar som den borgerliga regeringen måste ta. Det måste bli ett stopp för Björklunds plakatpolitik! Jag diskuterade välfärdsfrågor och tog naturligtvis upp hälso- och sjukvårdsfrågor. Vi har en borgerlig politisk ledning som tappat greppet om verksamheten. Vården fortsätter att gå med kraftiga underskott och de borgerliga företrädarna sviker sina egna vallöften. Jag kommenterade speciellt våra förslag kring primärvården, där vi vill öka tillgängligheten. Ingen Östgöte ska nås av meddelandet att telefontiderna är slut eller att man ska behöva vänta månader på att få besöka vårdcentralen. Vi vill ge varje vårdcentral större frihet att själva utforma den lokala verksamheten så att den passar just de patienter som sökt sig dit. Det kan till exempel handla om att hålla kvälls- eller helgöppet eller att organisera öppna mottagningar. Vården ska hela tiden anpassa sig till medborgarna, inte tvärtom!

Inga kommentarer: