torsdag 21 augusti 2008

Debatten kring evenemang i Linköping

Min artikel kring en satsning på evenemang och ett ekonomiskt starkt Arenabolag fick Correns ledare att kommentera det hela. Min opublicerade replik kan läsas här:
"Det finns stor enighet i uppfattningen att olika typer av arrangemang är bra för Linköping. Det får dessutom gärna bli fler. Poängen med min artikel är att också visa att det finns en kostnad för denna önskade utveckling som arenabolaget får ta hand om. När kunskapen finns att arrangemang som Melodifestivalen och VTI:s transportforum genererar 12 miljoner i turistinkomster till vår region är det lätt att argumentera för ett ekonomiskt starkt Arenabolag.
Jag hävdar uppfattningen att det finns mycket kunskap och praktisk erfarenhet att hämta från Göteborg som är viktig för oss, trots att vi inte har Ullevi som arena.
Jag kompletterar så gärna listan över tänkbara och önskvärda arrangemang i vår stad. Flera idrottsarrangemang med både spets och bredd. En stor ungdomsturnering i handboll som lockar internationellt deltagande med finalmatcher i Cloetta Center. Ytterligare ett antal konferenser. Vad sägs om en årligen återkommande miljökonferens där Linköping/Norrköping delar på arrangemanget. Ett antal stora som små musikarrangemang
med aktuella artister och grupper. Det är inte bara Cloetta Center vi kan utnyttja för detta. Mer klassisk musik i Linköping. Jag tog själv upp teatersidan i en intervju. Den här uppräkningen kan naturligtvis göras längre.
Allt pekar på att fler arrangemang i Linköping innebär ökade turistintäkter. Det tycker jag är ett ansvarsfullt sätt att förvalta de gemensamma tillgångarna."

Inga kommentarer: