tisdag 5 augusti 2008

Konstgräsplaner i Linköping

Jag ser en hel del ungdomsfotboll eftersom båda mina barn spelar. Det är avkopplande och ofta både underhållande och spännande. Ibland händer det naturligtvis att de samtal vi föräldrar för när vi står och tittar på matcherna glider över till mitt politiska engagemang i kommunen. Runt fotbollsplanerna i kommunen är ett vanligt samtalsämne bristen på konstgräsplaner i vår stad. Om vi jämför Linköping med andra kommuner så har vi färre konstgräsplaner. Och det är klart! Jag har själv skjutsat min dotter och hennes Kentylag till Mantorp och deras konstgräsplan en lördagkväll för en träningsmatch mot ett annat Kentylag(!) på försäsongen. Alla planer i Linköping var antingen upptagna eller inte spelklara.
Å andra sidan skall en eventuell satsningen på fler konstgräsplaner vägas mot andra kommunala områden och då blir det inte lika enkelt.
Jag vet dock en sak med bestämdhet. Idrottsrörelsen i Linköping och då främst fotbollen måste själva samarbeta och faktiskt bidra till en prioriteringslista. Idag finns det många uppfattningar om vart behovet är störst. Skall en ny konstgräsplan anläggas i de södra stadsdelarna, eller är behovet störst i Ryd/Skäggetorp eller är det innerstaden eller rent av i Tallboda som borde komma först. Här behöver klubbarna själva enas om en långsiktig plan ,gärna 10 år framåt i tiden. Gör idrotten det jobbet kan man även argumentera kraftfullt för sin sak i samtal med kommunala företrädare!

Inga kommentarer: