onsdag 13 oktober 2010

Östsvenska Handelskammaren

Jag tillhör skaran som läst Östsvenska Handelskammarens näringslivspolitiska program på regional nivå. Tre mål ställs upp i programmet. Stimulera befintliga företag i regionen att växa och utvecklas. Stimulera nya företag att etablera sig i vår region samt att stimulera människor att flytta till och utvecklas i vår region.
Tre mål som det råder stor enighet om. problemet kan nog sägas att det tolv sidiga programmet i sig själv inte ger mycket vägledning hur målen ska uppnås. De flesta av de punkter som tas upp har formulerats i andra sammanhang och är tämligen välkända i den regionala debatten kring näringslivets utveckling. Det gäller till exempel företagens behov av kompetent arbetskraft, gemensam marknadsföring och satsning på olika utvecklingskluster; miljöteknik är ett sådant. Inte ens punkten som behandlar Östergötlands flygplatser är speciellt ny. Ett gemensamt bolag med två landningsbanor är en tanke som har goda förutsättningar att förverkligas. När det gäller Norrköpings hamn blir programmet oklart. Man vill att Linköpings kommun med skattade pengar ska köpa in sig i hamnen för att verkligen markera regionens stöd. Gott så. Men under Nyköping- Oxelösunds avsnittet så argumenterar handelskammaren för att hamnarna i Oxelösund och Norrköping slås ihop och privatiseras. För mig blir det oklart vad den långsiktiga strategin ser ut.
Programmet innehåller också formuleringar som... det behövs "nya beslutsmekanismer för att kraftsamla och fatta beslut på ett effektivt sätt." Och vad menar man med det? Just att programmet inte innehåller så mycket nytt är nog förklaringen till att punkten om kommunsammanslagningen mellan Norrköping och Linköping fick så stort mediautrymme. För övrigt innehåller programmet även krav på sammanslagning av Nyköping och Oxelösund!
Läs gärna hela programmet här: http://www.east.cci.se/ Det är adressen till Östsvenska handelskammarens hemsida.

Inga kommentarer: