torsdag 17 mars 2011

Mail från SD

Under veckan har jag fått mail från Joakim Pripp, gruppledare för Sverigedemokraterna i landstinget. I sig en noterbar händelse, och jag kan faktiskt inte låta bli att sprida detta till fler.
Joakim skriver så här till mig
"Enligt ert utskick till Landstinget gällande, till de fem som vill styra landstinget i Östergötland.
Vi inom Sverigedemokraterna i landstinget tar avstånd från all form av rasism och främlingsfientlighet, möjligen är det ett budskap du inte vill sprida."
Han syftar till det brev vi skickade till borgerliga politiker i slutet av 2010 med anledning av det parlamentariska läge som uppkom i landstinget efter valet. Varför SD reagerar först nu, flera månader efter vårt brev, kan bara de själva svara på.
Mitt svar lyder så här:
"Den dagen du håller ett tal som bygger på människors lika värde, markerar värdet av en human och tillåtande flyktingpolitik, slutar prata om massinvandring som ett hot mot det svenska samhället och hyllar principen om ett pluralistiskt samhälle, då ska jag mildra kritiken av SD.
Nu är fakta att SD är ett nationalistiskt parti, som i partiprogram pratar om statens territoriella gränser ska överensstämma med befolkningsmässiga homogena grupper, som tar avstånd från pluralism och mångkultur, som skriver att Sverige är svenskarnas land och "svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk."
Ni är ett parti som mot fakta pratar om massinvandring och vars riksdagsgrupp lämnade Storkyrkan när predikan handlade om alla människors lika värde.
Jag står för formuleringarna i vårt rödgröna brev till de borgerliga partierna. Stryk de främlingsfientliga formuleringarna i ert partiprogram."
Jag väntar på svar!

Inga kommentarer: