lördag 6 juli 2013

Björklunds kollaps!

Jag har genom åren lyssnat på många Almedalstal på plats . Man värderar naturligtvis talen utifrån egna värderingar, men även om man inte håller med om allt som sägs så kan jag uppskatta bra tal och framföranden även från politiska motståndare. Kampen mot rasism är något som förenar alla demokratiska partier. Arbetet för ett mer jämställt Sverige är också en fråga som inte riktigt känner de politiska blockgränserna. Utifrån dessa utgångspunkterna så är besvikelsen över Folkpartiets Jan Björklund tal ikväll monumental! Det är ett av de absolut sämsta tal jag lyssnat på i Almedalen. Frågan vad Folkpartiet vill med sin politik får inget svar. Aftonbladets rubrik "Jan Björklund slog vilt mot allt- och alla" säger allt. Från det liberala partiet i Sverige hördes ingenting om jämställdhet. Jag undrar vad Birgitta Olsson innerst inne tycker och tänker. Jan Björklund ger verkligen plakatpolitiken ett ansikte. Jag själv har som lärare arbetat under en läroplan som undertecknats av den moderata ministern Britt Mogård. Björklund tar inget eget ansvar för skolans misslyckande under de sju åren som han haft det yttersta ansvaret. Det är så fegt och okunnigt. Att skylla dagens misslyckande på"68- rörelsen" är skrattretande. Jag skulle vilja att Björklund slutar att skylla skolans kris på någon annan och istället talar om vad han vill göra för att förbättra resultaten i dagens svenska skola.

Inga kommentarer: