fredag 28 november 2008

Forskningsdebatt

"Dagens samhälle" som är organisationen Sveriges Kommuners och Landsting (SKL) egen tidning är en viktig källa för kunskap och debatt kring den offentliga sektorn.
Utifrån min erfarenhet och roll från CKS har jag skrivit ett debattinlägg som handlar om hur kommunrelevant forskning ska finansieras och organiseras i Sverige. Helt klart är att kommunerna har ett växande behov av kunskapspåfyllnad. Jag har i många sammanhang formulerat mig så här: "Det går inte att möta morgondagens frågor och krav med gårdagens svar; dvs en framgångsrik kommun måste ta till sig ny kunskap för att kunna möta sina medborgares förväntningar.
När så förbundets ordförande Anders Knape (m) presenterar tankar på nya organisationer (kommunvinnova) för att klara forskningsuppdrag reagerar jag. Centrum för kommunstrategiska studier vid Linköpings Universitet kan stå som ett gott exempel på ett fruktbart samarbete mellan kommunerna och akademin som gynnat båda parter.
Kring detta handlar min artikel, som du kan läsa här; http://www.dagenssamhalle.se/zino.aspx?articleID=13950&articleCategoryID=19

Inga kommentarer: