tisdag 10 mars 2009

Forskning och utvecklingsfrågor

Jag har varit i Stockholm hela dagen idag. SKL i samarbete med socialstyrelsen och Dalarnas forskningsråd ska ge ut en antologi som handlar om att bygga regionala FoU-miljöer och vilka erfarenheter som finns kring samverkan mellan forskning och praktik. Jag fick ett erbjudande att beskriva mina erfarenheter kring det här. Ett mycket stimulerande uppdrag. jag skrev mitt bidrag under julhelgen och nu hade vi ett seminarium kring alla bidrag. Min bestämda uppfattning är att en framgångsrik kommun måste vara aktiv i forskning och utvecklingsfrågor. Våra medborgare nöjer sig inte med gårdagens lösningar på framtidens frågor. Centrum för kommunstrategiska Studier är bra exempel på samarbete mellan akademi och kommunernas vardagsfrågor.

Inga kommentarer: