måndag 23 mars 2009

Möten i Macao

En intensiv och intressant dag i Macao närmar sig slutet. Vi har hunnit med flera olika aktiviteter i dag. Vi har träffat den tidigare borgmästaren José Louise de Sales Marques som idag är ordförande för Institutet för europeiska studier i Macao. Han kände till Linköping väl och hälsade vänligt till Eva Joelsson. Det kan finnas intressanta möjligheter till samarbete med Linköping Universitet kring fördjupad kunskap kring relationerna mellan Europa och Asien.
Vidare har vi träffat förtroendevalda och tjänstemän i Macao som arbetar med internationella kontakter och näringslivsfrågor. Vi kom att diskutera trafiklösningar i Macao, som har en halv miljon bofasta medborgare på en liten yta men miljontals turister. 90% av Macaos inkomster kommer från turistnäringen! De principiella besluten är tagna för att starta ett av världens hittills största infrastrukturprojekt, nämligen en bro mellan Hong Kong och Macao. Man klarar inte mer än marginellt en ökning av nuvarande trafik. Vi kom att diskutera miljövänliga bilar och olika trafikbegränsningar.
En stor del av dagen gick så åt till högtidlighållandet av Anders Ljungstedts födelse som jag beskrivit tidigare.
Syftet med resan som vi fyra som representerar kommunens näringslivsbolag NuLink gör är främst tre: Sprida så mycket information om Linköpings och vårt näringslivs kompetens inom miljöteknik. Därför ska vi i morgon arrangera ett seminarium där vi berättar om våra miljöprojekt. Kan vi underlätta för något företag i vår region att göra affär med Hong Kong, Macao eller Goangzhou så har vi nått syftet. Det andra syftet är naturligtvis att skapa kontakter med de svenska affärsintressen som redan finns i den här delen av asien. Här har vi fått mycket bra hjälp av Lars Danielsson i sin roll som svensk generalkonsul i Hong Kong/Macao. Det tredje syftet var att vara Linköpings kommuns representanter kring högtidligheterna gällande Anders Ljungstedt. Att vi dessutom har arbetat tillsammans med personal från länsmuseet kring en kommande utställning i Macao och tar hem tillbaka intressanta ideér på samarbete på Universitetsnivå, som naturligtvis kräver efterarbete i Linköping är bara bonus från en sådan här resa.

1 kommentar:

olovoberg sa...

ej!
Jag undrar vilka förtroendevalda ni träffade i Macao. I Macaos parlament, där 12 av 29 parlamentsdledamöter är demokratiskt valda, är det så vitt jag förstått bara två, som aktivt verkar för ett demokratiskt Macao. En av dem är Antonio Ng. Han har en hemsida, som man nog bör kunna kinesiska för att kunna tillgodogöra sig. men det står en del på engelska också - http://profile.qooza.hk/newmacau

Det är inte så svårt att hitta någon som kan översätta (det kan jag göra i värsta fall)
Jag har tagit kontakt med honom efter vårt besök i Macao och har förstått att han, liksom de flesta Macaneser,inte har nån aning om vem Anders Ljungstedt var eller att Linköping är systerort.
Jag borde naturligtvis ha tagit kontakt med honom tidigare. Men liksom ni, så litade jag på att Lars Danielsson skulle ordna med kontakter i Macao.Det borde vi inte ha gjort. Lars verkar inte vara särsilt insatt i förhållandena i Macao,trots att han är generalkonsul.
Vi hade ju redan kontakter. Varför rådgjorde ingen med Eva Joelsson? När jag,som ordförande i Macaoföreningen var där 2004 träffade vi Lao Si Yo, som då var president för Stadshuset i Macao. Han uttryckte då önskemål om tätare kontakter med Linköping. Jag har förstått att han nu blivit miljöminister. Men trots att jag är ordförande i Macaoföreningen fick jag inte träffa honom denna gång. Det är väl i och för sig Lars Danielssons fel, eftersom det var konsulatet som ordnade middagen. Men jag tycker det var svagt att ni inte påpekade det. Mina elever och deras föräldrar gjorde en stor insats i och med att de själva betalade för resan till Macao. Konsulatet brydde sig inte ens om att bjuda dem på middag.
Jag har också intrycket att ni inte var ett dugg intresserade av att skapa kontakter i Macao. Ni ägnade bara ett par åt att lära känna Macao. Vad vet ni egentligen om den politiska situationen i Macao? Hur pålästa var ni innan ni gav er av? Det är ju vi skattebetalare som betalar resan.