måndag 7 december 2009

Skolan och kunskap

Jag har oerhört svårt för skoldebatten som försöker måla upp konflikten mellan faktakunskap och den så kallade flumskolan. När Corren i dagens "eftertänkt" formulerar följande: "Tyvärr har svartmålningen av faktapluggande gjort att många elever inte får några ämneskunskaper alls av skolan, utan lämnas att själva "söka sin kunskap" och utveckla sitt "kritiska tänkande", så känner jag inte igen den beskrivningen. Jag behöver inte blanda in min egen pedagogiska bakgrund, utan kan enbart reflektera som förälder. I den bilden av svensk skola hittar jag ingen flumskola eller också är Blästaskolan, Ekholmsskolan och på senare år Folkungaskolan undantagen. Jag tror inte det. Min dotter går i årskurs 9 på just Ekholmsskolan. Den senaste tiden har jag förhört ett stort arbete i geografi och ett kemiavsnitt om det periodiska systemet. Snacka om avsnitt fyllda med klassisk faktakunskap. Som samhällsvetare får man ligga i om man ska förklara atomens uppbyggnad eller hur joner bildas!
Jag tycker skolan som jag känner den är bra på att också få eleverna att reflektera över den fakta de lär in. Skoldebatten skulle må bra att nyanseras från alla håll!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej

Det skulle vara roligt om någon kunde definiera vad de menar med "flumskola". "Flum" är det allt som inte går att mäta? Häromdagen var det en artikel i Corren om att studenter på Universitetet får lära sig att mingla. För de vet inte hur man konverserar och småpratar. Det har de alltså inte fått lära sig efter 12 år i svensk skola. Då kan man fråga sig om vi i skolan lägger för mycket energi på fakta och för lite på socialkompetens, (flum?). Jag är säker på att dessa studenter kan periodiska systemet och atomens uppbyggnad.
Min son har, liksom dina barn, gått igenom Linköpings skolväsende oskadd. Via Hagby, Munken och Folkunga pluggar han nu på ett universitet i Spanien. Så visst erbjuds många av våra ungdomar en bra utbildning.