söndag 24 april 2011

Social rörlighet

Det händer inte ofta, men idag gjorde det. Att man som aktiv politiker instämmer i en hel ledarkommentar hör till ovanligheterna. Det brukar alltid finnas några formuleringar eller slutsatser som man är mindre nöjd med. Karin Pettersson skriver en ledare i Aftonbladet idag som jag bara faller pladask för. Hon skriver om social rörlighet och driver tesen att friheten minskar i Reinfeldts Sverige. Hon tar ett exempel från sin egen familj och jag kan göra detsamma. Jag är den förste i min släkt att ta studenten och läsa på universitetet. Jag bryter en släkttradition att inte arbeta inom järnvägen. Min far (lokreparatör i Norrköping) , farfar( arbetade bland annat på malmbanan vid Riksgränsen) och farfarsfar (Han var rallare i järnvägens barndom ) och min morfar(bland annat banvakt vid Graversfors) har alla gjort det! Utan en svensk socialdemokrati som verkligen möjliggjort social rörlighet hade jag inte varit utbildad vid Linköpings universitet (jag är stolt över min lärarexamen och att jag arbetat 13 år som lärare). Att ha haft ett civilt arbete innan jag fick förtroendet att arbeta med politik på heltid tror jag är mycket bra. Att ha en ordentlig utbildning är också en sorts frihet. Det är dags att granska den moderata politiken, som retoriskt har ett budkskap men som i praktiken minskar friheten för så många människor. jag hoppas att många hittar dagens ledare i Aftonbladet. Den bör läsas av så många som möjligt!

Inga kommentarer: