onsdag 11 april 2012

Vad händer inom Centern?

Än så länge har det inte kommit något lyft för Centerpartiet efter partiledarskiftet. Tvärtom finns det opinionsmätningar som pekar på att partiet riskerar att åka ur riksdagen. Jag känner många Centerpartister som jag arbetat bra ihop med, så jag kan ana hur en del diskussioner går internt. En som för debatten inför öppen ridå är Börje Hörnlund, en gång i tiden arbetsmarknadsminister. Han var mycket kritisk till Maud Olofsson och han formulerar en svidande kritik mot Annie Lööf. I dagens Expressen för han fram sina åsikter i en intressant debattartikel. Centern är generellt sett starkare i kommunerna än i riksdagsvalet så jag tror att Hörnlund långt ifrån är ensam i sin kritik. Bland annat är han mycket kritisk till partiets utspel om sänkta ungdomslöner. Jag har skrivit om ämnet tidigare. Så här formulerar sig Hörnlund i artikeln: "hon (Annie Lööf) är mest olämplig av alla att skriva ansvarskännande fackliga företrädare på näsan. De har jobbat i verkligheten. Centerpartiet har alltid tidigare varit ett marknära, människonära parti. Nu är Centern mest av alla partier fritt svävande i luften."
Artikeln avslutas med en uppmaning till Annie Lööf att överge sin ultraliberala inställning. Frågan är naturligtvis vilken riktning Centern kommer att ta?

Inga kommentarer: