torsdag 30 juli 2009

Göteborg och turistnäringen

Konstaterar att det kommunala bolaget Göteborg & Co beräknar att de två megakonsererna med U2 och Madonna beräknar ge cirka 300 miljoner till turistnäringen i Göteborg. Jag blev lite nyfiken och passade på att titta på årsredovisningen för 2008. Intäktsidan för Göteborg och Co uppgick till 213 miljoner kronor. Evenemangsersättning från Göteborgs stad på 58 miljoner samt marknadsföringsersättning, projektmedel och övriga intressenters bidrag på 79 miljoner är stora poster. Slutsatsen jag drar är att för att få in 300 miljoner kronor till den privata turistnäringen i Göteborg som naturligvis ger sysselsättning och skatteintäkter tillbaka så har Göteborgs stad satsat mer än 100 miljoner varje år de senaste åren för att finansiera sitt bolag Göteborg och Co. Någon kritisk debatt i massmedia kring det här synsättet har jag inte sett till, utan tvärtom så domineras bilden av konserernas betydelse för Göteborg och man lyfter fram Eventstaden Göteborg med stolthet. Jag inser naturligtvis att förutsättningarna är annorlunda i Östergötland och Linköping, men jag hävdar att metoden som göteborgarna använder sig av skulle mycket väl, om bara viljan fanns, tillämpas på Linköpings förutsättningar som eventstad!

1 kommentar:

Magnus Höijer sa...

Intressant diskussionsämne.