tisdag 19 juli 2011

Sommarläsning

Semester innebär för min del en hel del läsning. Jag läser för lite skönlitteratur under resten av året så en del försöker jag kompensera under den lediga tiden. Jag startade ett litet projekt redan under våren, nämligen att läsa om Maj Sjöwall och Per Wahlöö:s ursprungsböcker om Martin Beck. De kallade sin serie av 10 böcker för "romanen om ett brott". Det var böcker som kom ut under 60- och 70-talet och jag läste dem då. Tyckte böckerna var mycket bra. Det kan jag inte säga nu. Böckerna är präglade av tidsandan och författarna levererar en tröttsam vänsterkritik av samhället som gör läsningen tidvis rätt seg. Däremot är själva storyn kring riksmordkommissionen och Martin Beck fortfarande läsvärd. Alla som kan sin Beck vet att tionde boken och sista boken är svår att ta till sig utifrån verklig svensk historia. I litteraturens värld tar nämligen författarna livet av den socialdemokratiska statsministern genom ett mord på öppen plats! Så det lär inte bli fler läsningar av den här serien.
Men en författare som håller är Jan Guillou. Med stor behållning läser jag om Hamiltion serien.Håller på med bok fyra i en serie av 10!

Inga kommentarer: