tisdag 16 september 2008

Marknadsföring

Har haft styrelsemöte i marknadsbolaget idag. Arbetet med att skapa ett gemensamt marknadsbolag mellan näringslivet i Östergötland och Linköpings och Norrköpings kommuner fortsätter. Det är klart att vi gemensamt ska marknadsföra den fjärde storstadsregionen.
Styrelsen kunde också ta del av den utvärdering som är gjord av sommarens Almedalsvecka.
Några fakta: 720 personer besökte de seminarier som arrangerades av Fjärde storstadsregionen. Efterfrågat med Lars Adaktusson och Göran Gabrielsson måste betraktas som en succé. Publiksiffrorna pendlade mellan 610 stycken till som lägst 400 och detta i en lokal som fick ta in 600!
Bedömningen är att vi uppfyllde de mål som sattes upp för 2008 års vecka. Bland annat så har seminarierna bidragit till en nationell diskussion kring höghastighetståg och infrastruktursatsningar. Och visst bidrog de seminarier som vi arrangerade till ökat fokus på regionfrågorna. Här ska man vara ärlig och notera att det var många seminarier som tog upp regionfrågorna och ansvarskommitten.
Fjärde Storstadsregionens evenemang i Almedalen kostade cirka 900 000 kr och är en del av den budget på fyra miljoner som marknadsbolagen i Linköping och Norrköping samt Östsam satsar på marknadsföring av regionen. Vet man då att en helsidesannons i DN går på cirka 200 000 kr så är veckan kostnadseffektiv och väl värd att försvara .

Inga kommentarer: