måndag 29 september 2008

Nya tåg i Sverige

Så är namnet på ett initiativ som SJ, Green Cargo AB, Jernhusen AB, Alstom transport AB samt Nordiska investeringsbanken tagit. Gunnar Malm och Anders Lundberg var i Linköping i fredags och presenterade en utredning som driver tesen att Sverige behöver nya tåg och fler spår. Vi står inför ett viktigt vägskäl i transportsektorn. En höghastighetsbana, som sänker restiderna mellan Stockholm- Göteborg/Malmö med cirka 1 till 1,5 timme, ger stora positiva effekter för både samhälle och näringsliv.
Utredningen föreslår en samfinansiering mellan offentliga aktörer och privata intressen. Min huvuduppfattning är att staten skall ta ett huvudansvar för stora infrastrukturinvesteringar, men det vore oklokt att stänga samtalsmöjligheter kring andra finansieringslösningar.
Nu gäller det bara att övertyga finansministern att satsningen är samhällsekonomiskt lönsam.
Den här gången är det inte en socialdemokratisk politisk opposition som hävdar det, utan viktiga företrädare för det privata näringslivet.

Inga kommentarer: