tisdag 30 juni 2009

Almedalen

Jag undrar om Olof Palme i sin vildaste fantasi kunde ana vad han startade med sitt sommartal, stående på ett lastbilsflak för 41 år sedan. I år är det mer än 1000 seminarier att välja på och mer än 360 ackriditerade journalister följer veckan. För min egen del blev det en tidig morgon och morgonflyg till Visby. Jag har hunnit med en blandad kompott seminarier idag. Swedbank arrangerade ett ekonomiskt seminarium på rubriken "När vänder det". Jag tycker bankens chefsekonom Cicilia Hermansson är intressant att lyssna på. Hon såg en viss ljusning kortsiktigt, men varnade för att det kommer att ta flera år innan ekonomin återhämtad sig. Näringsututskottets ordförande Karin Pilsätter (Fp) tycks inte vara medveten om vilka effekter regeringens politik har på kommunernas ekonomi. Hon hade definitivt inte läst Corren igår och idag. Hade hon gjort det hade Karin upptäckt att den folkpartistiske partikamraten Bengt Olsson tvingas till drastiska besparingar på vuxenutbildning och arbetsmarknadsåtgärder för att få ekonomin att gå ihop.
Tycker det är intressant att följa andra politiska frågor som man inte direkt arbetar med själv. Därför passade jag på att vara med på två seminarier kring vårdvalsfrågorna inom sjukvården.
Jag ska återkomma på bloggen kring ämnet. Jag är sedan april ordförande för Korpen Östergötland så jag har också deltagit på ett seminarium kring stadsplanering och förutsättningar för fysiskt aktivitet som Korpen arrangerade. Jag blir mer och mer övertygad om att arbetet med att förtäta staden också måste kompineras med att bevara viktiga grönytor för just fysisk aktivitet i olika former.

Inga kommentarer: