fredag 26 juni 2009

NT:s agerande

När jag tar del av Norrköpings Tidningars uppslag kring konflikten i flygplatsfrågan känner jag bara en stor besvikelse. Det ligger i det journalistiska uppdraget att kritiskt granska förlopp och händelser, men då måste faktabakgrunden vara korrekt. Om en tidning bidrar till att sprida felaktiga påståenden, rykten och medverkar till att enskilda aktörer blir hotade brister tidningen i sitt ansvar. NT har passerat den gränsen. Jag ska ta ett exempel. När NT gör sin beskrivning av hur det gick till när KLM etablerade sig i Linköping är det lika med att påstå ett KLM:s ansvariga ljuger. Jag har själv hört KLM:s företrädare beskriva det analysarbete flygbolaget gjorde innan man valde lokalisering. Att då få läsa i NT " När arbetet är klart dyker Linköping upp och lyckas på kort tid få KLM att bestämma sig för att flyga från SAABfältet" är häpnadsväckande. Tilltron till en enskild kommuns möjlighet att påverka ett av världens största flygbolag är våldsamt överdriven i NT:s påstående.

1 kommentar:

Leif sa...

Jag påstår att Corren/NT är ett av de större hoten mot den 4e storstadsregionen och samarbetet mellan Linköping och Norrköping.
De har konsekvent låtit bli att skriva om vad som händer i respektive städer. Detta innebär ju att "den där borta" betraktas med misstänksamhet eftersom man inte vet vad som händer och varför.
Om man dessutom skriver något så verkar det vara negativa nyheter som blåser under främlingsskapet.
Tänk vad en positiv tidningskoncern skulle kunna utföra för regionen i stället.
/Leif Tollén