måndag 14 februari 2011

Månadsbrev (s) från landstingspolitiken

Den socialdemokratiska landstingsgruppen har ambitionen att en gång i månaden publicera mer personliga månadsbrev som ska handla om landstingspolitiken och hur det är att vara förtroendevald. Vi drog igång arbetet den 10 januari så det passar bra med det första brevet.
"De första 30 dagarna har gått på den här mandatperioden. Den mest frekventa frågan jag har fått är vilken skillnad som finns mellan kommun- och landstingspolitiken. Visst finns det skillnader. Hälso- och sjukvården dominerar det politiska arbetet inom landstinget. Det finns ingen motsvarighet på den kommunala sidan. Det är ett något större avstånd mellan politiken och tjänstemannaledningen inom landstinget än vad jag upplevde inom kommunen. Däremot är det politiska hantverket och arbetet med ekonomin väldigt lika.
De stora frågorna så här i början på mandatperioden har varit omstruktureringen av primärvården i Norrköping och generalplanen på US. Den senare är en fråga som även har kopplingar till Linköpings kommun. En ny detaljplan måste arbetas fram som skapar förutsättningar för utveckling av Universitetssjukhuset. Om- och tillbyggnad ska göras under en 10 års period. Investeringen är gigantiskt stor, cirka 4 miljarder kronor. Det känns bra att få vara med att ta beslut om en så viktig framtidsfråga. Vi har försökt driva fram en förändring av tidsplanen när det gäller nya byggnader för den psykiatriska verksamheten. Det är en fråga som kommer att avgöras på landstingsfullmäktige imorgon.
Det finns oerhört mycket att göra kring landstingets medarbetarpolitik. Vår motion kring mönsterarbetsplatser ska även den behandlas under landstsfullmäktige. Den styrande borgerliga minoriteten gör det enkelt för sig och besvarar motionen.
Under de här första veckorna har jag träffat partivänner från Kalmar och Jönköping. Vi har även haft en större sammandragning för landstingspolitiker inom det regionala samarbete vi har i partiet. Det är alltid nyttigt att byta erfarenheter av varandra.

Att tömma mitt arbetsrum i stadshuset och flytta över till landstingshuset gick faktiskt över förväntan. Jag fyllde förvisso ett och annat återvinningskärl, men nu är jag på plats. Är man ekorre så finns det ett och annat som följer med. Som någon i korridoren sa: "Det ser ju ut som om du varit här flera mandatperioder"
Jag har bott in mig och trivs förträffligt."

Inga kommentarer: