onsdag 16 februari 2011

Omstart för socialdemokratin

Jag har ägnat kvällen åt att läsa rapporten som den så kallade kriskommissionen tagit fram. Det är ett omfattade dokument, 118 sidor. Omfånget gör att det naturligtvis spretar något, men en hel del är bra. Organisationsavsnittet levererar viktiga synpunkter på partiets inre struktur och analyserar brister i de senaste valkampanjerna. Jag hoppas verkligen att vi tar till oss den analysen. Politiskt tycker jag att det främst finns kloka synpunkter kring sysselsättningspolitiken.
Jag skulle vilja se en fördjupad analys kring enskilda människors livssituation av idag. Utifrån ett sådant medborgarperspektiv skulle jag bygga en socialdemokratisk politik. Den svårighet som vi ska passera är att livsvillkoren varierar mellan grupper- ett sådant perspektiv finns i rapporten, men livsvillkoren varierar också geografiskt. Slutsatsen för mig är att vi måste bli bättre på att se individen när vi arbetar med kollektiva lösningar. Jag är fullkomligt övertygad om att det går att utveckla en tydligare generell välfärdspolitik med ett sådant perspektiv.
Även om det finns förtjänstfulla skrivningar kring tillväxten i rapporten så menar jag att det också är nödvändigt att utveckla och fördjupa en socialdemokratisk tillväxtpolitik. Det är i mångt och mycket en klassisk socialdemokratisk ståndpunkt. Fördelningspolitik och ökad rättvisa förutsätter att det finns något att fördela!
De som räknat ut socialdemokraterna som politisk kraft i Sverige är för tidigt ute.
Kongressen i mars kommer att bli en omstart för oss socialdemokrater.

Inga kommentarer: