fredag 9 april 2010

70 år sedan Nazityskland invaderade Norge och Danmark

Märkvärdigt tyst i lokala media kring 70 års dagen av Nazisternas våldtäkt av våra nordiska grannar. Jag tillhör åldersgruppen som blir förmedlare av tidigare generationers direkta upplevelser. Min egen far var 17 år 1940. Han gjorde några år senare den förlängda militärtjänsten under beredskapsåren. Min svärmor var 6 år gammal och kan återge hur hennes pappa ringde hem och bad resten av familjen lämna Göteborg för rädsla för tysk inmarsch i Sverige. Som lärare i historia har jag undervisat på olika nivåer om dessa dramatiska år i den nordiska historien. Men bokliga kunskaper är en sak. Det direkta mötet med människor som varit med är en helt annan sak. I början av 1990-talet hade jag möjligheten att under några dagar besöka Oslo området genom politiska uppdrag. Jag kom då att träffa en man som var över 70 år gammal och som hade varit med i försvaret av landet mot det nazistiska övergreppet. Han tillhörde de som var med att sänka det tyska krigsfartyget "Blücher" i Oslofjorden. En händelse som fördröjde invasionen tillräckligt länge för att det norska kungahuset och regeringen hann lämna Oslo. Den glöd och de stolta ögonen kommer jag aldrig att glömma efter att ha lyssnat på hans dramatiska berättelse.

Inga kommentarer: