torsdag 29 april 2010

Kommunal Östergötland

Under dagen har jag haft förmånen att besöka och också hålla ett anförande på Kommunal Östergötlands representantskap. Som facklig organisation organiserar Kommunalarbetareförbundet olika yrkesgrupper som sammantaget dygnet runt, alla årets dagar levererar välfärdtjänster till oss övriga medborgare. Välfärdtjänster som oftast tas för givna i ett välfärdsland. Min respekt för det fackliga arbete som förtroendevalda och funktionärer inom kommunal lägger ner är stort.
Jag fick tillfälle att diskutera hur Sverige slits sönder, klyftorna ökar i samhället. Den borgerliga politiken med försämringar i A-kassan och sjukförsäkringen, straffbeskattning av pensionärer och prioritering av skattesänkningar för lånade pengar har ökat orättvisorna i vårt land. I Linköping går fler människor arbetslösa nu än i september 2006. Mitt budskap är att det behöver inte vara så. Vi socialdemokrater kan presentera en politik som innebär minskad orättvisa, ökad solidaritet och att varje människa bidrar efter sin förmåga. Självklart tog jag upp vårt gemensamma arbete kring mönsterarbetsplatser. Vinner vi valet så blir arbetet med att utveckla och förbättra personalpolitiken i våra kommuner och landsting en prioriterad fråga för oss socialdemokrater. Jag levererade även ett löfte om att vi socialdemokrater ska återställa de arbetstidsmodeller som på mycket tveksamma grunder har tagits bort inom landstinget.
Det är inte i talarstolarna valet kommer att vinnas utan kan den samlade arbetarrörelsens representanter i vardagssamtalet, med arbetskamrater och grannar, i idrottsklubben och på återvinningsstationen, påvisa det här valets betydelse för vilken väg Sverige och Östergötland ska välja då vinner vi!

Inga kommentarer: