onsdag 17 november 2010

Sista sammanträdet med teknik- och samhällsbyggnadsnämnden

Teknik- och samhällsbyggnadsnämnden har haft sammanträde idag. För min del vet jag att jag kommer att missa nämndens decembersammanträde, så det här var det sista sammanträdet som jag deltog i. Det har varit fyra intressanta år. Den fysiska planeringen är viktig för Linköpings utveckling. En fråga som vi socialdemokrater har drivit och som fortfarande är lika aktuell är behovet av att bygga fler hyresrätter i Linköping. Bostadspolitiken kommer säkert att bli en viktig politisk fråga även nästa mandatperiod. Det långsiktiga arbetet med olika översiktsplaner kommer att ha stor betydelse för stadens långsiktiga utveckling.
På dagens sammanträde var den längsta föredragningen den om detaljplanen som rör Universitetssjukhusets ombyggnad. Med tanke på mina kommande arbetsuppgifter lyssnade jag extra noga!
I övrigt fick vi med oss nämnden på en förändring när det gäller detaljplanen rörande Harvestad. Vi tog bort en detaljbeskrivning vilken typ av upplåtelseformer som vi ska ha och hoppas på det sättet att vi kan öka mångfalden av bebyggelse. Det är viktigt att vi får in hyresrätter i området.
Även våra förslag kring detaljplanen gällande handelsetablering på Tornby fick vi med oss nämnden på. Vi vill ha tydligare skrivningarkring kollektivtrafikens möjligheter samt hur gång- och cykeltrafiken kan säkras i området. Det fanns också en mindre lyckad skrivning kring ombyggnation av gatunätet i planområdet som vi nu ska ändra. I nämndens handlingar finns det också statistik på att vi bygger alldeles för få bostäder i Linköping just nu.
Jag vill tacka nämndens alla ledamöter för bra debatter och bra arbetsklimat. Ett stort tack till alla tjänstemän som arbetat med nämnden och gjort det väldigt bra!
Vem vet..under mandatperioden kanske jag kommer med landstingsstyrelsens moderata ordförande till nämnden för att diskutera US framtid!

Inga kommentarer: