torsdag 28 februari 2013

Årsmöte med Kommunals (s)-föreningar

Den här tiden på året är föreningslivets årsmötestider. Jag kan bli lite högtidlig när jag tänker på alla verksamhetsberättelser som skrivs, alla bokslut som upprättas, alla valberedningar som arbetar osv. Alla de människor i vårt land som frivilligt lägger ner mängder med tid för sin förening. Ett fritt föreningsliv är oerhört viktigt för en fungerande demokrati. När jag får inbjudningar till olika föreningars årsmöten så har det hög prioritet för mig. Det är ett sätt att visa respekt för andra människors engagemang. Idag avslutade jag arbetsdagen med att få sitta ordförande på årsmötet för Kommunals (s) föreningar. Det var ett gemensamt årsmöte för både anställda i Linköpings kommun och landstinget. Allt var väl förberett så själva det formella gick mycket smidigt. Vi hade intressanta diskussioner bland annat kring politiskt engagemang, välfärdspolitik och hemsjukvårdsreformen. En av de centrala framtidsfrågorna handlar om kvalitetsfrågorna inom välfärden. Vi socialdemokrater ska ha höga ambitioner och tydliggöra att det duger inte med dagens skolresultat, brister inom äldreomsorgen och överbeläggningar inom vården. Vi vill se en solidarisk skattefinansiering av välfärden. Då duger bara det bästa! Utvärdering och uppföljning tillsammans med tydligt uppställda kvalitetsmål är viktiga förbättringsområden. Medarbetarna i kommuner och landsting måste också få organisatoriska förutsättningar att möta medborgarnas förväntningar på tjänster och service.

Inga kommentarer: