onsdag 3 december 2008

CKS

Så var det sista sammanträdet med Centrum för Kommunstrategiska Studier avslutat för den här mandatperioden. Som en centrumbildning vid Universitetet följer vi Universitetets treåriga mandatperioder, så en ny styrelse tillträder efter årsskiftet. Jag har fungerat som ordförande för CKS under 11 år, men genom valutslaget i Östsam i 2006 års val så lämnar jag ordförandeposten i och med dagens sammanträde.Jag kommer dock att fortsätta som ledamot i styrelsen nästa mandatperiod. Det är klart man blir glad över alla vänliga ord som sa om min ordförandeperiod, men som det brukar vara i ett framgångsrikt styrelsearbete är det många personer som har bidragit. Björn Eklund som föreståndare och Tora Friberg som vetenskaplig ledare har gjort ordförandeskapet enkelt.
Vi har byggt upp CKS som en "kommunernas akademi". En väl fungerande mötesplats mellan praktikerna från kommunsektorn och forskarna från Linköpings Universitet. Vi har helt eller delvis finansierat viktig kommunrelevant forskning som ökat kommunernas handlingsberedskap inför framtiden.
Ett kvitto på kommunernas bedömning av verksamheten är den fördubbling av anslaget som genomfördes förra året.
Jag är övertygad om att CKS kommer att spela stor roll för kommunernas framtida utvecklingsarbete. Det är ett välskött fögderi som härmed lämnas över till den nya ledningen och jag önskar den tillträdande ordförande Per de Faire (m) från Motala lycka till med uppdraget!

Inga kommentarer: