onsdag 31 december 2008

Palestina

Jag har varit sparsam med att kommentera utrikespolitik på min blogg. Perspektivet är istället lokalt och regionalt. Men så här på årets sista dag måste jag bara skriva av mig. Ju äldre jag blir desto svårare har jag för staten Israels kollektiva bestraffningspolitik. Nu senast i flygangreppen mot Gaza. Som fri stat har Israel naturligtvis rätten och för den delen också skyldigheten att skydda sin befolkning mot terrorangrepp. Det är inte det jag diskuterar. Men med överlägsen militär styrka i regionen och med en underrättelseorganisation i världsklass borde man kunna rikta sina "fredsbevarande attacker" mot utvalda militära mål på helt annat sätt än vad som nu sker. Och att "straffa" en självmordbombares familj genom att rasera huset strider strider mot alla juridiska principer. Att i Aftonbladet läsa rubriken "när bensinen tar slut dör barnen" får mig att känna vrede. Om staten Israel vill slå ut militanta palestinska gruppers raketramper- gör det då! Men lämna barnen ifred!

Inga kommentarer: