måndag 8 december 2008

Lyon

Tillsammans med en grupp tjänstemän från Miljö och samhällsbyggnadsförvaltningen och representanter för privata fastighetsägare och City föreningen har jag varit i Lyon under helgen och besökt deras stora ljusfestival. Jag är övertygad om att vi ska gå vidare och utveckla vårt arbete med olika typer av ljus. Det är många människor som upplever ljuset som en ökad trygghet. Mörka, tidigare otrygga platser blir plötsligt attraktiva besöksmål. Våra vackra hus i staden kan belysas på ett tilldragande sätt. Kan vi på ett bättre sätt ljussätta våra torg ökar naturligtvis lockelsen till våra offentliga miljöer. Jag själv har några tankar på hur vi kan utveckla vårt nyårsfirande. Tydligen blir vår domkyrka än en gång den enda som inte ringer i sina klockor på nyårsaftonen. Rädslan för fyrverkerierna gör att stiftet avstår. Jag förstår det till fullo, men det betyder att vi är många som har ett ansvar för att faktiskt utveckla nyårsfirandet. Tillsammans med några partikamrater har vi lämnat in en motion till fullmäktige där vi presenterar några tankar på ett utvecklat firande.

Att vi dessutom kan hitta samverkansmöjligheter med de privata fastighetsägarna och på så sätt vara aktsamma med våra offentliga medel är naturligtvis en styrka. Min bestämda uppfattning är att tjänstemän och politiker måste hela tiden vara beredda att ta in ny kunskap,pröva nya idéer och hitta mer effektiva lösningar genom att jämföra vårt arbete i Linköpings kommun med andra.
Jag kan tycka att det är anmärkningsvärt att den politiska majoriteten i Linköping inte visar mer intresse för den här typen av omvärdsbevakning.

Inga kommentarer: