tisdag 6 oktober 2009

Kommunstyrelsen

Flera intressanta ärenden avgjordes i dag på kommunstyrelsens sammanträde. I politisk enighet tillstyrkte Ks detaljplanen för Kallerstad 1:1. Planen ska nu till kommunfullmäktige för antagande. Det betyder att arbetet med att flytta nuvarande huvudbrandstationen från nuvarande plats till den här nya planlagda området kan gå vidare.
Miljöpartiet har skrivit en motion om uranprospektering. Några av att-satserna saknar lagrum, men våra partivänner i miljönämnden har ställt sig bakom en att-sats i motionen om "att uttala sig positivt till principen om kommunal vetorätt på beslut om tillstånd för uranletning."
Det finns ingen som helst anledning att börja bryta uran i vårt land.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Mats!
Är vi som nation inte beroende av uran för vår egen energiförsörjning? Om vi inte är det så håller jag med om att vi inte ska syssla med uranbrytning. Men är vi beroende av uran tycker jag inte att vi kan överlåta till andra länder att ägna sig åt verksamhet som vi tycker är för farligt här. Givetvis är jag kluven för jag vill inte ha uranbrytning i min närregion men gärna någon annanstans. För jag vill inte frysa i vinter och jag tror inte att kärnkraften kommer att ersättas de närmaste tio åren.

Med vänlig hälsning / Lars Håkansson