torsdag 12 november 2009

Socialdemokratisk idédebatt

När man är mitt uppe i en praktisk politisk gärning är det svårt att få tiden att räcka till att fördjupa sig i idédebatt. Jag försöker dock följa och har väl också då och då mer aktivt deltagit i det socialdemokratiska partiets samtal om vilken väg som skall väljas och hur visionerna ska formas om det framtida samhället. Som avkoppling från de mer dagsaktuella frågorna har jag i kväll läst senaste numret av SSU:s tidning "Tvärdrag". Flera artiklar handlar om Europas socialdemokrati efter senaste EU-valet. Bland annat har Jens Lundberg, som varit ansvarig utgivare till Tvärdrag skrivit en artikel kring detta. Tesen Lundberg driver är att den tredje vägens politik som bland annat Tony Blair stod för var ett misstag. Jag tycker det är bra att "Tvärdrag" öppnar upp för en debatt, men delar inte Lundbergs slutsats. Jag är övertygad om att nyckeln för framgång för dagens socialdemokrati är stödet från en växande medelklass.
Nu ska man inte lova för mycket men jag har ambitionen att återkomma och fördjupa en diskussion om framtidsuppgiften för svensk och europeisk socialdemokrati här på bloggen.

Inga kommentarer: