måndag 9 november 2009

Samtal med vårdpersonal

Det blev en intensiv men rolig måndag för min del. Det började med en förmiddag i Motala, där jag samtalade om vårt program för mönsterarbetsplatser med en personalgrupp på en vårdavdelning vid lasarettet. Deras kritik över den nu förda politiken och inte minst borttagandet av arbetstidsmodellerna var påfallande. Jag fortsatte så till Universitetssjukhuset där jag tillsammans med Anna-Lena Sörenson mötte en ny personalgrupp. Det var en personalgrupp som bland annat hade stor erfarenhet av brännskadade patienter. Vi hade ett mycket intressant samtal och diskussion kring hur en effektiv vårdskedja byggs och hur viktigt det är med kompetensutveckling för all personal. Dagen avslutades så med ett besök i Norrköping där jag träffade en grupp medarbetare inom hemtjänsten.
Jag är stärkt i min uppfattning att vi socialdemokrater har möjligheten att tillsammans med berörda fackliga organisationer göra rätt saker så att de politiskt styrda och offentliga arbetsplatserna verkligen utvecklas till förebilder. En åtgärd som måste till är att hitta en organisation som gör att vi tar tillvara på all den kunskap som äldre medarbetare besitter och som faktiskt hotar att gå förlorad när dessa medarbetare går hem med pension. Jag vill se olika mentorsprogram och att dessa erfarna medarbetare utnyttjas som handledare. En annan viktig trovärdighetsfråga är att så fort landstingets ekonomi tillåter återinföra olika typer av arbetstidsmodeller som visat sig effektiva och uppskattade av medarbetarna.

Inga kommentarer: