fredag 12 mars 2010

Idrottens betydelse!

Idrottens betydelse som marknadsförare av hemmaorten ökar i betydelse. Det är naturligtvis av stor betydelse för Linköping att fotbollslaget LFC vann SM guld senast. För regionen skull hoppas jag att IFK Norrköping snabbt återtar sin plats i herrfotbollens högsta serie. Det är viktigt inte bara för Norrköping utan även för oss andra Östgötakommuner. Som fotbollsintresserad kommer jag naturligtvis att hålla tummarna för ÅFF i högsta serien. Det är en enorm prestation föreningen gjort! Jag hoppas att vi kan få lyft på den satsning Fotbolls- Klubben Linköping står för när det gäller herrfotbollen i Linköping. Det är klart att landets femte kommun måste ha ett bättre herrfotbollslag än i div. 2! Jag har inte hört någon argumentera emot, men då krävs också ett brett ekonomiskt stöd!
Som ung SSU representant i den socialdemokratiska fullmäktigegruppen i i början av 1980-talet blev jag fullständigt utskälld av den dåtida (s) ledningen när jag tog upp idrottsfrågor i gruppen. Jag var ordförande i fritidsnämnden när Linköpings kommun klubbade den ekonomiska uppgörelsen med LHC i början av 1990-talet. Resten är lokal idrottshistoria! LHC tvångsnedflyttades en serie på grund av uppgörelsen. Óch i morgon har man möjlighet att i en direkt seriefinal mot HV 71 säkra den första segern i serien. Efter två förluster i direkta SM finaler hoppas jag och många med mig att det nu är dags för en triumf!

Inga kommentarer: