onsdag 31 mars 2010

Ostlänken

Så valde den borgerliga regeringen väg! Höghastighetsjärnväg är ingen prioriterad fråga.
Inte med ett ord kommenterade ansvarig minister Åsa Torstensson(c) Ostlänken under dagens presskonferens. Naturligtvis en besvikelsens dag för Östergötland och ett politiskt nederlag för den borgerliga majoriteten i Östsam. Jag är övertygad om att väljarna straffar en majoritet som inte kan leverera. Men personligen vägrar jag ge slaget om höghastighetsjärnväg förlorad. Låt mig snabbt skissera en väg framåt.
Gunnar Malm, tillträdande generaldirektör för det nya trafikverket, har presenterat alla argument för en svensk satsning på höghastighetsjärnväg i sin utredning.
Det går att i sak föra en kraftfull argumentation varför det lilla landet Sverige, geografiskt placerad i norra Europas utkant, behöver ha snabba och goda kommunikationer med övriga delar av Europa.
Järnvägsutredningarna har ändå presenterat svar på mängder av frågor. Kan det nya trafikverket leverera svar före sommaren på sträckan Norrköping-Linköping så kan nästa steg tas i planprocessen.
Linköping/Norrköping har tillsammans gjort sin del av arbetet. 150 miljoner kronor är satsade på projektet.
Tänk om svaret är så enkelt att det just nu handlar om att vårda det arbete som är nedlagt och i september byta regering! För fortfarande finns möjligheter att starta byggprojektet Ostlänken 2014/15 om bara vi har en regering som i det här uppkomna läget tar ett politiskt initiativ och fattar ett separatbeslut om finansieringen av höghastighetsjärnvägi vårt land.

Inga kommentarer: