fredag 20 december 2013

Läs Erik Wallstens krönika

Jag hoppas att den krönika som Erik Wallsten har skrivit i dagens Corren får stor spridning. Texten är ett lysande försvar för ett mångkulturellt samhälle. Han utgår ifrån barnens skola och skriver:" Och det är just då, när denna lilla nioåring - min dotters kompis - med en oemotståndlig blandning av blyghet och stolthet gestaltar "över stad och land ikväll" som all förtvivlan jag upplevt denna höst drabbar mig. Förtvivlan över att det finns människor som tar sig rätten att säga till en liten romsk flicka att "det finns en god anledning till att zigenare är hatade i hela världen." Att ett muslimskt barn kan läsa i tidningen att det är "det största hotet sedan andra världskriget." Att en syrisk pojke ska behöva höra att 2du hör inte hemma här." Förtvivlan över att det finns människor som tar sig rätten att säga till min dotters kompisar, deras föräldrar, våra grannar att det här inte är deras land..." Läs Erik Wallsten, Corren 20 december

Inga kommentarer: