onsdag 7 juli 2010

Flygets dag

Idag är det flygets dag under Almedalsveckan. "Flyget 100 år - samhällsnytta eller slagpåse i årets valrörelse?" var rubriken på dagens första flygseminarie som bland annat Linköpings kommun tillsammans med Saab AB, Svenskt flyg och marknadsbolaget arrangerade. Inte minst Åke Svensson från SAAB var mycket tydlig i sin beskrivning av hur svensk flygindustri arbetat med goda miljötekniska lösningar. Jag delar hans bedömningar om att med hjälp av teknikutveckling så kan och kommer svenskt flyg och svensk flygindustri att spela en viktig roll även i framtiden. Lena Micko, ordförande i Svenskt flyg, var också tydlig i sin bedömning över flygets betydelse även i framtiden. Behovet av att skapa möten mellan människor kräver snabba kommunikationer i en allt mer globaliserad värld. Flyget är också en viktig roll i samspelet med andra trafikslag. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av vår flygplats i Linköping och utvecklingen av ett nytt resecentrum. Jag tror att det går att hitta många spännande samverkanslösningar.
Det andra seminariet handlade om vilken betydelse det stora teknikkunnandet som flygindustrin vilar på har för samhällsutvecklingen. I Linköping är det cirka 18 000 personer som direkt eller indirekt arbetar med flygrelaterad verksamhet. Hela Linköpings moderna utveckling är kopplat till utvecklingen på Saab. Seminariet bekräftade det vi vet, att det som en gång i tiden startade som hemlig militär teknikforskning också utvecklar produkter och kunnande som kommer civilsamhället till del.

Vi har även hunnit med ett seminarium med de politiska ungdomsförbundens ordföranden som skulle reflektera vad som finansierar välfärden 2030. Det blev väl mer en allmänpolitisk debatt mellan ungdomsförbundet - med kända åsikter.

Nu på eftermiddagen ska vi genomföra ett seminarie med den välkända rubriken "Staten och Kapitalet" - Tillsammans eller var för sig. Ska industrin och staten göra gemensam sak i exportfrågor. Det är klart att produkten som ska säljas måste tåla en internationell konkurrens. Det är industrins ansvar- men samtidigt så tror jag att politiken kan ha sin roll i ett kontaktskapande arbete.

Inga kommentarer: