tisdag 24 juni 2008

Mingel i Mjärdevi

Idag genomfördes det numera traditionstyngda "Minglet i Mjärdevi!" Det är ett arrangemang som bland annat Universitetet, Mjärdevi Science Park och Marknadsbolaget står bakom. Det har utvecklats till en intressant träffpunkt. I år var Universitetskanslern Anders Flodström inbjuden föredragshållare. Som tidigare rektor för Linköpings Universitet kan han regionen och jag tycker han är mycket intressant att lyssna på. Jag håller inte med om alla hans åsikter, men oftast lyfter han in viktiga aspekter. Bland annat så tycker jag att Flodström har alldeles rätt i uppfattningen att Sverige, som litet land, behöver koncentrera forskningsresurser till färre Universitet än vad som är fallet idag. Däremot tycker jag det är viktigt att erbjuda grundutbildning på högskolenivå på många orter i vårt land. Det finns många exempel på gymnasister som kommer från hem som inte har någon studietradition, där den geografiska närheten till Universitet och högskolor har haft en avgörande betydelse för att ungdomarna vågat påbörja en akademisk utbildning.

1 kommentar:

Mary Spaeth sa...

Intressant blogg kommentarer, Mats. Jag skulle tycka att tala med dig om det här en av dessa dagar. Glad sommar. Mary