fredag 27 juni 2008

Sommarläsning

Jag brukar försöka läsa mer skönlitteratur under sommarveckorna. En gång i tiden undervisade jag i litteraturkunskap på Anders Ljungstedts gymnasium så jag har ett stort intresse för litteratur. Tyvärr är det så mycket annat som måste läsas under året, så skönlitteraturen får stå tillbaka. Nu senast har jag läst Mons Kallentofts Midvinterblod som är första deckaren om kriminalaren Malin Fors. Handlingen är förlagd till Linköping, vilket gör det extra kul.
Boken är läsvärd inte minst för Kallentofts språkbehandling.
Möjligen bidrar språket till att tempot i handlingen dras ner, men det är en personlig läggningsfråga vad man föredrar. Själv är jag ytterst svag för det rappa, drivna och lite korthuggna journalistspråket som Stieg Larsson står för i sina böcker om Lisbeth Salander.

Inga kommentarer: