måndag 2 juni 2008

S-föreningarnas dag

I helgen arrangerade Marieborgs folkhögskola tillsammans med socialdemokraternas partidistrikt S-föreningarnas dag. I strålande väder kunde ett antal arrangemang genomföras.
Själv deltog jag i ett samtal om begreppet solidaritet tillsammans med Veronika Palm som sitter i riksdagen för Stockholm men som är född och uppvuxen i Kisa.
Jag hade låtit mig inspireras av Sven-Eric Liedmans skrift "Att se sig själv i andra" som jag tror gavs ut 1999. Solidaritet kan stå för gemenskap mellan individer med lika förutsättningar. Medlemmar i samma fackförening för att ta ett exempel. Den typen av solidaritet var vägledande för den tidiga arbetarrörelsen. Men solidaritet kan också stå för att arbeta för att andra individer/grupper skall få det minst lika bra som jag själv. Arbetarrörelsens internationella solidaritet har den utgångspunkten. Det är viktigt att vi inte tappar bort användbara begrepp när vi utformar vår dagspolitik.

Inga kommentarer: