torsdag 17 september 2009

Olof Palmes plats

Med stigande förvåning tar jag del av diskussionen kring Olof Palmes Plats. Platsen framför dåvarande Folkets Hus och nuvarande Konsert och Kongress är sedan 1989 benämnd Olof Palmes Plats. Motionen som behandlade förslaget behandlades av kommunfullmäktige i september 1988. Det känns som ett udda inslag i Linköpings kulturhistoria att 20 år senare komma med förslag om namnbyte. Vilka platser står i tur för en sådan åtgärd? Jag förknippar Olof Palme med internationell solidaritet, rättvisa och ett framgångsrikt politiskt ledarskap. Att han som svensk statsminister mördades på öppen gata i Stockholm 28 februari 1986 gör anledningen att hedra hans minne ännu större.
Att då ens snudda vid tanken att byta namn på platsen som bär hans namn gör mig ledsen och upprörd. Med tanke på reaktionerna hos många Linköpingsbor är vi många som reagerar på samma sätt.
Jag har fått besked från ledande företrädare för Arenabolaget att de har inga synpunkter på namnfrågan. Ett bra besked, tycker jag.
Då återstår agerandet från borgerliga ledamöter i namnberedningskommitten. Varför detta stötande förslag? Jag utgår ifrån att sansade borgerliga förtroendevalda nu agerar, inte minst gäller det ledamöterna i byggnämnden som ska fatta det formella beslutet, och stoppar förslaget i papperskorgen!

Inga kommentarer: