tisdag 7 september 2010

Conny Öhman

Mitt i brinnande valrörelse nås vi av beskedet om Connys bortgång. För mindre än ett år sedan var Conny en viktig länk i vårt arbete att formulera en lokal miljöpolitik för oss socialdemokrater i Linköping. Det känns tomt att han inte fick möjlighet att fullfölja arbetet. Connys brinnande intresse för natur och inte minst fåglar präglade min första träff med honom. Conny var SSU-distriktets ordförande när jag blev medlem för många år sedan. Som nyinflyttad till Linköping besökte jag SSU expedition på Kungsgatan då Conny kliver in. Fältmässigt klädd. Han bar på sovsäck, flera kikare och en termos.På den tiden inte en helt vanlig klädsel för en SSU:are! Han var trött men lycklig! Han hade övernattat vid Tåkern och haft fina timmar där!
Det kommer att skrivas mycket om landstingspolitikern Conny och riksdagsmannen Conny. En framgångsrik politisk gärning som slutar alldeles för tidigt. Men för mig kommer minnet av Conny att präglas av det där första mötet på expeditionen.

Inga kommentarer: