tisdag 28 september 2010

Välfärdsbokslutet

Nu har nedräkningen börjat på allvar för mitt politiska arbete i Linköpings kommun. Mitt uppe i arbetet med att pröva om det går att bilda majoritet i Landstinget så genomfördes det näst sista sammanträdet med kommunfullmäktige den här mandatperioden. Den viktigaste frågan som debatterades var välfärdsbokslutet. Det är ett gediget dokument som på ett bra sätt visar de klyftor som finns i Linköping, mellan befolkningsgrupper och stadsdelar. Jag blir väldigt fundersam när jag hör Paul Lindvalls beskrivning över det fortsatta arbetet med underlaget. Det är tveksamt om den borgerliga majoriteten har något intresse att minska klyftorna i Linköping. På flera områden har Linköping den här mandatperioden presterat för dåligt. Det gäller arbetslösheten, inte minst ungdomsarbetslösheten. Vi har en ökande barnfattigdom och skolorna har för stor spridning av elevernas skolresultat. Jag vill se en kommunledning som med kraft tar upp kampen mot bidragsberoendet och utanförskapet i Linköping och sätter arbete åt alla i centrum för politiken.

Inga kommentarer: