tisdag 27 maj 2008

bred kulturdebatt

Jag ser att Gösta Gustavsson(c) vill ha igång en bred kulturdebatt i Linköping. Jag instämmer i detta och hoppas att tankarna från flera kulturarbetare och konstnärer att utveckla nuvarande resecentrum kan få brett politiskt stöd. När Gösta och centern även signalerar mer resurser till Gamla Linköping och Kulturskolan är det väl gott och väl så långt. Här har dock Alliansen en hel del att bevisa. Om det uppenbarligen finns ekonomiska resurser till sektorn är det märkligt att de styrande i Linköping inte gjort mer för att undvika neddragningarna inom Östgötateatern.
För min egen del ser jag även behov av en utvecklande diskussion kring samarbete mellan kultur och besöksnäring och en viktig framåtsyftande diskussion kring bibliotekens roll i framtiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kulturdebatt i Linköping har en tendens att fastna vid problem istället för på möjligheter. Jag tycker att du ska jämföra samhällsbyggnadsvisionerna och kulturvisionerna med varandra. Det är enligt min mening dags för ett mycket mer positivt och framåtstyftande arbete inom kulturområdet. Helt enkelt behövs en ny positiv kultur inom kulturområdet.