söndag 18 maj 2008

Utbildningspolitik och söndagmiddag!

Min far som fyller 85 i sommar brukar äta söndagmiddag hos hos i Ullstämma. Han bor i Norrköping och som seg norrlänning så nyttjar han hemtjänsten till ett minimum. Även om jag som anhörig tjatar på honom om att begära mer hjälp så vet jag att svaret blir "att han minsan klarar sig". Och det är naturligtvis han som får sista ordet.
Under den här middagen kom vi in på utbildningsfrågor. Axel går ut nian om några veckor och har valt till gymnasiet. Min far har 6 årig folkskola som formell utbildning. Han började jobba på ett vattenkraftverksbygge som 15 åring och sedan blev det SJ. Jag själv har en universitetsexamen som utbildning. Jag känner en stor stolthet och också ödmjukhet att tillhöra den politiska rörelse som faktiskt har stått för en utbildningspolitik som öppnade upp läroverk och Universitet för ungdomar som kom från hem som inte hade någon studietradition.

Inga kommentarer: