torsdag 8 maj 2008

Företagsbesök

Kommunen och dess näringslivsbolag NuLink har i samarbete med Svenskt näringsliv genomfört den så kallade 100 dagen. Cirka 50 förtroendevalda i kommunen har träffat cirka 100 företag verksamma i Linköping. Syftet är naturligtvis att öka dialogen och kontaktytan mellan politik och företagare. Möjligen påverkad av att jag sitter som ledamot i NuLink:s styrelse tycker jag att initiativet är bra och det känns mycket tillfredsställande att vi socialdemokrater har varit väl representerade under dagen.
För min egen del hann jag med två högintressanta besök. Mitt första besök gick till Norins Ost. Ett familjeföretag inne på tredje generationen med en dokumenterad kunskap kring ostförsäljning. Det är alltid intressant att lyssna på Lena Norin Selhag, som med en smittande entusiasm beskriver småföretagarnas villkor. Självklart är det också viktigt att ta till sig synpunkter på näringslivsklimat och kommunens bemötande. Då jag också har ett stort mat och vin intresse så var det naturligtvis också intressant att få diskutera sortimentet med henne!
Det andra besöket gick till Scandic Frimis, där jag pratade en stund med Joakim Elveroth.
Han betonade vikten av att går det bra för övriga delar av näringslivet och att större evenemang kommer till Linköping så går det bra för stadens hotell. Det var också intressant att få en visning av den modernisering och upprustning som genomförts på hotellet den senaste tiden.
Jag hoppas att vi kan skapa en tradition kring den här typen av aktivitet.

Inga kommentarer: