lördag 12 april 2008

Intensiv lördag

En intensiv lördag börjar lida mot sitt slut. Större delen av dagen har jag tillbringat i Motala på det socialdemokratiska partidistriktets årskonferens. Vi genomförde två viktiga seminarier kring sysselsättningspolitiken och vuxenutbildningen. Två traditionellt starka (s) områden där det känns att vi nu formulerar en kraftfull politik. Det var även en intressant motionbehandling som genomfördes. Norrköpings arbetarekommun hade ställt sig bakom en motion som bland annat krävde att alla hörapparater och andra hörselhjälpmedel är kostnadsfria för den enskilde, men här argumenterade vår landstingsledning med Anna-Lena Sörensson i spetsen för att sjukvårdsresurserna skall fördelas efter behov, och då måste andra behov gå före kravet i motionen. Det var också Anna-Lenas linje som blev årskonferensens beslut, och jag tycker det var ett bra beslut! Vi har också beslutat att ställa oss bakom en motion från Söderköpings arbetarekommun som kräver en Strategi och stöd för nyföretagande och entreprenörsskap. Pär Nuder var inbjuden talare och gjorde det väl. Dock skulle jag önska att att han utnyttjar sin skicklighet som allmänpolitiker tydligare och tonar ner historieberättandet från sin tid som finansminister.
Själv är jag ordförande i partidistriktets valberedning. Med tillfredställelse noterar jag att årskonferensen följde vårt förslag. Johan Andersson från Motala omvaldes som ordförande för socialdemokraterna i Östergötland.
Hemkommen från Motala var det bara att bli fotbollsförälder. Min dotter Karin hade träningsmatch med sitt lag Kenty 94 mot ett annat Kentylag (Kenty 93). Föreningen utnyttjade den fina konstgräsplanen i Mantorp med matchstart 19.00. Det blev en välspelad match av två duktiga lag, som slutade med en knapp 3-2 vinst för de äldre tjejerna. Och imorgon är det premiär för LFC. Jag håller tummarna att laget kan utmana Umeå om mästerskapet.

Inga kommentarer: