lördag 5 april 2008

Åsa Linderborg recenserar

När jag i Aftonbladet torsdagen den 3 april läste Åsa Linderborgs välskrivna anmälan av ekonomijournalisten Pontus Herins nyutkomna bok " I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra", blev min reaktion: "den här boken måste jag bara få tid att läsa!"
Herin hade aldrig varit i Tensta när han bestämde sig för att flytta dit med sin familj. Han bryter upp från Djursholm. Beskrivningarna av kontrasterna men också ,kanske något förvånande, likheterna mellan de två bostadsmiljöerna utgör bokens huvudinnehåll.

Allt pekar på att Sverige är på väg att bli ett av Europas mest segregerade länder. Som socialdemokrat känns det viktigt att på olika sätt motverka en sådan utveckling. Men vilket innehåll skall en sådan politik ha? Mina 13 år som lärare på individuella programmet på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping har lärt mig att diskuterar vi integration och segregation i samhället så finns det inga enkla svar. Jag tycker sanslöst illa om slagordsdebatten och de till synes enkla svaren som formuleras med blixtens hastighet av vissa debattörer.
Jag skall med stort intresse läsa Herins bok, som jag hoppas kan bidra med kunskap och erfarenhet till den nödvändiga debatten om hur vi minskar segregationen i samhället.

Inga kommentarer: