fredag 11 april 2008

Borgerlig röra kring mentorsprogrammet!

Den borgerliga röran kring mentorsprogrammet fortsätter och förstärks med en kommentar från Carin Lundén (m) i Corren idag 11/4. Jag har lärt känna Carin som en rak och ärlig politiker, så jag är mycket förvånad och hoppas att hon är felinformerad.
När Carin säger att "jag och Linköpings kommunala utförare är positiva till ett mentorsprogram, men huruvida det ska omfatta alla hundra anställda eller ej är en tolkning av kommunstyrelsen beslut", så reagerar jag och antagligen alla ledamöter som var med på det senaste mötet med personalutskottet.
Det är ju faktiskt så att Carins borgerliga partivänner river upp kommunstyrelsens beslut med argumentet att utförarstyrelsen och organisationen inte ser något behov av ett mentorsprogram. Om Carin har rätt, varför ska vi då ändra beslutet om ett mentorsprogram?Enligt Carin är ju problemet hur många som ska omfattas av mentorsprogrammet och jag kan försäkra att är det grundfrågan för konflikten, då löser vi detta. Men enligt förslaget från personalutskottet blir det inget mentorsprogram överhuvudtaget.
Nä, det känns som om borgerliga politiker börjar skylla på varandra. Ingen vill ta ansvar för ett obegripligt beslut som faktiskt drabbar våra duktiga medarbetare.
Därför skulle det vara klädsamt om den borgerliga majoriteten i Linköping kommun klargör varför man är beredd att ändra kommunstyrelsens beslut kring mentorsprogrammet.

Inga kommentarer: