tisdag 15 april 2008

Marknadsföring av Linköping

Det har startat en diskussion om det är rätt eller fel av Linköpings kommun att göra olika marknadsföringsinsatser för Linköping i samband med ishockeyfinalen. Det har beskrivits som om kommunen satsar 1,1 miljon på att fira LHC. Jag tycker det är ett felaktigt sätt att beskriva verkligheten. En stor del av den avsatta summan används för olika marknadsföringsinsatser under dagarna som finalserien pågår. För mig är det närmast självklart att Linköpings kommun skall utnyttja den uppmärksamhet staden får i samband med finalserien. Få evenemang alla kategorier skapar ett sådant intresse som finalspelet i Ishockey. Dessutom har vi i budget för 2008 ekonomiska resurser avsatta för marknadsföring av vår kommun.
På socialdemokratiskt initiativ skall också en kartläggning göras vilken samhällsekonomisk effekt finalspelet har för oss i Linköping. Ett fullsatt Cloetta Center innebär hotellnätter, restaurangbesök, taxiresor osv. Bidrar sporthändelser som slutspelet i ishockey till ökade intäkter för olika företag i olika branscher kan det innebära ökade skatteintäkter för Linköping.
En bra kommunal ekonomi är en viktig grund för bra kvalité inom tunga välfärdsområden.
Om LHC skulle gå hela vägen och bli svenska mästare i ishockey är det dessutom en av de allra största idrottshändelserna i Linköping alla kategorier. Det vore oerhört märkligt om inte kommunen skulle vara med och fira den triumfen!

Inga kommentarer: